Alma Tadema
Alma Tadema's Oil Paintings
Alma Tadema Museum
8 January 1836 – 25 June 1912. Most renowned painters.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Alma Tadema.org, welcome & enjoy!
Alma Tadema.org
 

ALBERTINELLI Mariotto
Circumcision kin

ID: 04685

ALBERTINELLI  Mariotto Circumcision kin
Go Back!



ALBERTINELLI  Mariotto Circumcision kin


Go Back!


 

ALBERTINELLI Mariotto

Italian Early Renaissance Painter, 1474-1515 Already as a 12-year old boy, he became a pupil of Cosimo Rosselli, and a fellow-pupil with Fra Bartolomeo with whom he formed such an intimate brotherly rapport that in 1494 the two started their own studio in Florence. Vasari's opinion was that Mariotto was not so well grounded in drawing as Bartolomeo, and he tells that, to improve his hand he had taken to drawing the antiquities in the Medici garden, where he was encouraged by Madonna Alfonsina, the mother of Duke Lorenzo II de' Medici. When the Medici were temporarily banished in 1494, he returned to his friend, whose manner he copied so assiduously, according to Vasari, that his works were taken for Baccio's. When, in the wake of Savonarola's morality campaign, Baccio joined the Dominican order as Fra Bartolomeo in 1500 and gave up painting, Albertinelli, beside himself with the loss, would have joined him; but, spurred by his success in completing an unfinished Last Judgment of Bartolomeo's, he resolved to carry on alone. Among his many students were Jacopo da Pontormo, Innocenzo di Pietro Francucci da Imola and Giuliano Bugiardini. Albertinelli's paintings bear the imprint of Perugino's sense of volumes in space and perspective, Fra Bartolomeo's coloring, the landscape portrayal of Flemish masters like Memling, and Leonardo's Sfumato technique. His chief paintings are in Florence, notably his masterpiece, the Visitation (1503) at the Uffizi.  Related Paintings of ALBERTINELLI Mariotto :. | Annunciation_00 | Birth of Christ jj | The Church Militant and Triumphant | Visitation jj | The Church Militant and Triumphant gg |
Related Artists:
fredrik westin
Fredric Westin, född den 22 september 1782 i Stockholm, död 13 maj 1862 i Stockholm, historie- och porträttmålare. Westin hade varit elev hos Lorens Pasch d.y. och Louis Masreliez på Konstakademien. Sedan han 1808 blivit kallad till akademiens agr?? och förordnad till konduktör vid kungliga museet blev han 1812 invald i Konstakademiens styrelse. Han blev 1815 vice professor och 1816 professor vid Konstakademien. Där var han också 1828-1840 direktör. 1843 utnämndes han till hovintendent. Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör "Dagens stunder", fyra dörrstycken i Karl Johans sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812-13). På Säfstaholms slott finns "De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna" (1843), på Rosendals slott "Hebe med örnen" (1832) och "Flora bekransande Linn??s byst" (1843) och vid Stockholms universitet "Musiken, föreställd av en grupp unga flickor". Han målade också kompositioner ur den svenska historien ("Olof Skötkonungs dop", "Lutherska lärans antagande"). Westin målade en stor mängd porträtt då han under Karl XIV Johans tid var konstnären på modet. Som porträttmålare var han dock inte enhälligt uppskattad. En kritiker som Silverstolpe beklagade 1809 att en konstnär som "äger så mycken färdighet till stöd för sitt sökande av idealet" sysselsatte sig med en konst av så lågt värde och hoppades att han "måtte återvända från den platta verkliga världen till den poetiska." Hammarsköld menade 1818 att av de svenska konstnärerna var det Westin som hade de ringaste anlagen för porträttmålning. Scholander kallade hans porträtt för "vaxgubbar". Andra hade lovord att fälla över Westins porträtt. Gerss ansåg att Westins porträtt hade likhet och behag i uttrycket, enkelhet i ställning och klädsel, urval av natur i formerna och säkerhet och sanning i utförandet. Wennberg kallade honom "den förste svenske tecknarens Lorenz Paschs så värdige fosterson". Under Karl XIV Johans tid målade han rad porträtt på kungafamiljen. 1824 målade han en populär allegori över kronprinsessan Josefinas ankomst till Sverige, där Saga i gul och blå dräkt sitter på marken framför en runsten och blickar upp mot skyn där kronprinsessan i röd och vit dräkt svävar ned på en molntapp omgiven av tre amoriner. 1838 målade han Karl XIV Johan till häst på Ladugårdsgärdet hälsande med den trekantiga hatten. Efter att Sandbergs altartavla för Sankt Jacobs kyrka hade underkänts vände sig de ansvariga till Westin med uppdraget att måla en altartavla. Målningen, "Kristi förklaring" var klar 1828 och resultatet blev både hyllat och kritiserat. Andra altartavlor av Westin finns i Kungsholms kyrka ("Kristi uppståndelse", 1825), Åbo domkyrka ("Kristi förklaring", 1836), Uddevalla kyrka ("Kristus välsignar barnen") samt Carl Gustafs kyrka ("Kristi begravning", 1832).
Barend Avercamp
(1612-1679) was a Dutch painter. Avercamp was born in Kampen and was taught by his uncle Hendrick Avercamp, who was also a painter. Barent primarily painted scenes depicting Netherlands in winter. He was a member of the Guild of Saint Luke, and traveled around the Netherlands including Zwolle and Zutphen for his settings and inspiration.
COUWENBERGH, Christiaen van
Dutch painter, Delft school (b. 1604, Delft, d. 1667, Cologne).






Alma Tadema
All the Alma Tadema's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved